24. aug. 2008

Bauhaus og apple


Det er ingen hemmelighed, at værelset er glade for pæne ting og altså også for pæne computere. Især manden og damen har et meget varmt forhold til deres bærbare og smukke macintosher. Mens damen malede vinduesparti i fredags gik hun og hørte radio og her hørte hun   en redegørelse for designhistorien bag den computer, hvorpå dette er skrevet.
Vi skal helt tilbage til Bauhaus - resten af historien er fortalt så glimrende i fredagens udgave af harddisken på p1. Dette link fører direkte til det indslag, der handler om Appels bagmand Steve Jobs og hans fascination af tysk modernistisk designtradition, 50'ernes babermaskinedesign med mere. Interessant for alle, der kan lide pæne ting og pæne computere. (Tror dog ikke at bogen Inside Steve Jobs brain, som indslaget egentlig handler om, bliver en jeg får læst, inden jeg rejser).

1 kommentar:

Værelset sagde ...

Jeg ved ikke hvorfor, men der er et eller andet der irriterer mig i sammenligningen mellem Bauhaus og Mac - det er helt sikkert rigtigt nok, men det er også så afsindigt åbenlyst og åhhhh, så kunsthistorisk på den fladeste måde.
Nå, jeg skulle vel egentligt få hørt udsendelsen. Så tag denne svada med et gran salt - jeg er muggen i øjeblikket (hvorfor faen er den der Jonathan Safran Foer og hans Ekstremt højt og utrolig tæt på så pisse irriterende... Jeg har opgivet den fordi jeg ikke kunne holde hovedpersonen ud, og da det viste sig at han vist nok er ret sympatisk - Gretes forståelse af ham - så besluttede jeg at kaste ham over i bunken af halvtlæste bøger.) Ok, jeg vil til at blogge fremfor at kommenterer der ikke er kommentarer osv.